Koszty dostawy mogą stanowić znaczącą pozycję kosztową, w szczególności biorąc pod uwagę trend przenoszenia miejsca prowadzenia działalności do internetu, kiedy proces zakupu finalizowany jest na odległość.
Na koszty dostawy mogą składać się zarówno koszty dostaw towarów (zakupy surowców, materiałów, maszyn czy wyposażenia), ale z drugiej strony to również koszty dostawy produktów do klientów.
Incoterms to międzynarodowe reguły handlu, które określają warunki sprzedaży towarów obowiązujące na całym świecie. ReguŁy te dzielą odpowiedzialność pomiędzy sprzedającym i kupującym oraz co się z tym bezpośrednio wiąże, również koszty transportu, ubezpieczenia, cła i opłat manipulacyjnych (w tym przeładunku, magazynowania, itp).
EXW – Ex Works
CPT – Carriage Paid To
FCA – Free Carier
CIP – Carriage and insurance Paid To
FAS – Free Alongside Ship
DAT – Delivered At Terminal
FOB – Free on Board
DAP – Delivered At Place
CFR – Cost of Freight
DDP – Delivered Duty Paid
CIF – Cost, Insurance and Freight
Tym samym otrzymując od sprzedawcy ofertę zawierającą cenę określonego towaru musimy wziąć pod uwagę również wszystkie powyższe koszty dodatkowe, które mogą wpłynąć na ocenę opłacalności zakupów towaru za granicą (na korzyść innych ofert alternatywnych).
Koszty transportu z krajów zlokalizowanych poza UE (Daleki Wschód( przede wszystkim zależą od wybranego przez nas środka transportu, który z kolei ma wpływ na czas dostawy, w szczególności:
– koszty transportem morskim są najniższe, jednakże przy okazji czas transportu morskiego trwa najdłużej. Koszt dostawy jednego kontenera transportem morskim jest na poziomie 1.000 – 1.500 USD, natomiast czas dostawy wynosi 4 – 6 tygodni.
– koszty transportem kolejowym są około 3 krotnie wyższe niż transportem morskim i średni czas trwania transportu kolejowego wynosi ok. 2 – 3 tygodni.
– koszty transportu lotniczego są najwyższe i przy okazji czas trwania dostawy to kilku dni. Koszty transportu lotniczego każdorazowo obliczane są przed dostawą (bardzo rzadko drogą lotniczą realizowane są dostawy kontenerowe z uwagi na bardzo wysokie koszty transportu).
W przypadku dostaw spoza UE istotną pozycją kosztową może stanowić opłata celna, która jest różna dla różnych grup towarowych. Przykładowo w przypadku sprowadzania kompletnych rowerów z Chin cło jest kilka krotnie wyższe niż sprowadzanie części do montażu rowerów w EU. Z kolei sprowadzanie tworzyw sztucznych z takich krajów jak Chiny, czy Iran związane jest z ponoszeniem opłat celnych, natomiast podobne produkty można sprowadzać z Korei Południowej bezcłowo. Tak więc kupując określone towary z zagranicy warto sprawdzić wysokość stawki celnej, którą będziemy musieli ponieść w trakcie oprawy celnej.
Również koszty pakowania mogą stanowić znaczący udział w kosztach sprzedaży i mogą osiągnąć nawet 10-15% kosztów wyrobu. Dlatego bardzo istotne jest aby ten element wziąć pod uwagę przy kalkulacji kosztów dostawy (złe zabezpieczenie towarów szybko korodujących może prowadzić do ich uszkodzenia, szczególnie gdy są transportowane statkiem i jako importer będziemy odpowiedzialni za ich transport na warunkach np. EXW).
Prowadząc działalność biznesową warto mieć podpisane umowy z firmami transportowymi na dostawy naszych produktów do klientów.
Inną opcją może być każdorazowe poszukiwanie kursów transportowych na giełdach transportowych, jednakże opcja ta może być szczególnie korzystna w przypadku dostaw cało samochodowych.