Import produktów z Dalekiego Wschodu może być opłacalny, przy czym poszukując źródła dostaw mamy albo możliwość kontaktu z firmami typowo handlowymi, albo bezpośrednio z fabryką.
W przypadku fabryk koszt produktów może być niższy ze względu na ich bezpośrednie źródło (mogą one oferować różne poziomy minimalnych zamówień, możliwość produkcji wg wymagań klienta w tym na zasadach OEM, dostępność serwisu i wsparcia technicznego). Natomiast w przypadku firm handlowych uzyskujemy dostęp do szerszej gamy produktów do wyboru, jednak mamy mniejsze możliwości jego dopasowania do naszych potrzeb, zwykle musimy się również liczyć z wyższymi kosztami jednostkowymi oraz ewentualnie z utrudnieniami w obsłudze serwisowej oraz posprzedażowej). Natomiast w tym przypadku zwykle występują niskie wymagania w zakresie minimalnych ilości zamówienia, które w przypadku importu bezpośrednio z fabryki często bazują na ilościach kontenerowych.
Dlatego firmy rozpoczynające działalność importową powinny rozważyć import z Dalekiego Wschodu za pośrednictwem firm handlowych.
Z pewnością w związku z efektem skali Kraje Dalekiego Wschodu jest dobrym źródłem zakupów dóbr konsumpcyjnych i w takim przypadku można dodatkowo wykorzystać walutę chińską, co pozwoli na uzyskanie lepszej ceny transakcji.
Przed rozpoczęciem procesu importu towarów niezbędne jest przeprowadzenie szeregu analiz związanych z koniecznością spełnienia różnych wymagań, norm i przepisów w szczególności:
– Niezbędne certyfikaty (CE, deklaracje branżowe),
– Wymagania testów RoHs (unijna dyrektywa Restriction of Hazardous Substances (2002/95/EC), z 27 stycznia 2003 roku,),
– Wymagania dyrektywy niskonapięciowej (Dyrektywa 2014/35/UE ma zastosowanie do sprzętu pracującego w zakresie napięć 50 ? 1000V prądu przemiennego i 75 ? 1500V prądu stałego)
– Wymagania dyrektywy EMC (Dyrektywa EMC – dyrektywa kompatybilności elektromagnetycznej)
– Wymagania dotyczące wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych (ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r.)
Rozpoczynając import towarów z Dalekiego Wschodu w pierwszej kolejności musimy sprawdzić, czy zakres prowadzonej działalności biznesowej obejmuje towary przewidziane do importu. Ponadto niezbędne jest sprawdzenie jakie normy europejskie powinny spełniać importowane produkty oraz jakie powinny być przedstawione do nich certyfikaty.
Zwykle firmy sprzedające importowane produkty zazwyczaj są przygotowane na transakcje bazujące na bardzo dużych ilościach i wtedy możliwe jest wynegocjowanie szczególnie dobrych cen. Jednakże jednocześnie zakupy dużych ilości, szczególnie wysoko skomplikowanych technologicznie produktów, może wiązać się z dużym ryzykiem (samochody elektryczne, pompy ciepła, inne).
Import to również konieczność podjęcia decyzji o tym, czy będzie realizowany bezpośrednio z Dalekiego Wschodu, czy też z lokalizacji europejskiej. Oczywiście w drugim przypadku cena jednostkowa importowanego towaru będzie wyższa, ale w tym przypadku importer ponnści zdecydowanie niższe ryzyko wprowadzania towaru na rynek (w tym również ponosi koszty uzyskania stosownych dokumentów i certyfikatów).
W przypadku różnych grup wyrobów warto również sprawdzić wysokość opłat celnych na różne wyroby, gdyż część produktów może być objęta różnymi cłami karnymi (profile aluminiowe, pojazdy samochodowe, felgi samochodowe). Koszt cła można sprawdzić w systemie ISZTAR (stawki celne mogą wynosić od 0 do 60 %).
Wybierając produkty do importu warto również sprawdzić ich pozycję na rynku, gdyż mogą być oferowane przez różnych sprzedawców, również dalokowschodnich (na platformach Allegro, Aliexpress). Tym samym warto sprawdzić rentowność importowanego produktu oraz upewnić się, że istnieje na niego rynek (w tym warto ocenić również konkurencję).
Istotnym elementem procesu wyboru dostawy jest również sprawdzenie firmy sprzedawcy, jej historii sprzedażowej oraz wiarygodności. W przypadku produktów zawansowanych technologicznie warto również sprawdzić warunki obsługi posprzedażowej (sposoby realizacji serwisu oraz gwarancji, dostępności części zamiennych, ewentualnego wsparcia technicznego).
Obliczając koszty importu towarów z Dalekiego Wschodu, oprócz samego kosztu transport warto również uwzględnić koszty ubezpieczenia transportu (jeśli transport realizowany jest z Dalekiego Wschodu) oraz dodatkowo warto również sprawdzić koszty magazynowania oraz transportu śródlądowego (do firmy importera).
W przypadku realizacji zamówienia przy wielkościach kontenerowych sprzedawcy z Dalekiego Wschodu oczekują najczęściej dokonania przedpłaty w wysokości 30-40 % przed uruchomieniem zamówienia oraz następnie reszty płatności przed rozpoczęciem wysyłki. Zakupy kontenerowe to również ryzyko wystąpienia niekorzystnych trendów cenowych lub/i różnic kursowych, które mogą wpłynąć na wynik finansowy działalności importowej.
Transport z Dalekiego Wschodu może być realizowany na kilka sposobów, w szczególności:
– Przesyłka lotnicza jest stosunkowo droga zwykle stosowana w przypadku małych przesyłek,
– Fracht morski jest idealny w przypadku większych przedmiotów lub przesyłek i jest tańszy, ale zdecydowanie dłużej trwa (obecnie występują zakłócenia związane z koniecznością objeżdżania Afryki)
– Transport kolejowy kiedyś był sporo droższy od transport morskiego, ale dzisiaj różnice cenowe są zdecydowanie niższe I jednocześnie trwa zdecydowanie krócej od transportu kolejowego.
– Transport drogowy (coraz częściej stosowany w sytuacji problemów z transportem morskim, odbywa się na pddobnych warunkach co transport kolejowy)
Transport z Dalekiego Wschodu może być realizowany jako ładunek pełnokontenerowy (FLC), albo jako ładunek drobnicowy (LCL) i w tym drugim przypadki dzieli on przestrzeń z innymi przesyłkami.
Wśród dokumentów jakie należy przedstawić do odprawy celnej obejmują co najmniej następujące dokumenty:
– Lista pakowania
– Certyfikat pochodzenia i/lub certyfikat CE (szczególnie istotnie w przypadku importu maszyn i urządzeń)
– List przewozowy
– Faktura handlowa
Po otrzymaniu zamówienia należy przygotować się na opłacenie ceł importowych, podatków oraz zorganizować odbiór i transport produktów (wcześniej jednak należy sprawdzić, czy przesyłka nie ma uszkodzeń).
Aktualnie coraz częściej firmy z Dalekiego Wschodu prowadzą wysyłki swoich wyrobów z magazynów zlokalizowanych w Europie, co jest istotne z kilku względów:
– Sprzedaż z magazynu w EU powoduje, że firmą wprowadzającą towar na rynek EU jest firmą z Dalekiego Wschodu i to ona ponosi odpowiedzialność za ten produkt (szczególnie istotne przy produktach, które mogą mieć wady ukryte lub nie spełniają wymagań technicznych),
– Zwykle zamawiając w EU nie musimy zamawiać ilości kontenerowych i tym samym spada nam wysokość zaangażowanego kapitału,
– Jeśli firma ma oddział w EU to zwykle może liczyć również na prowadzenie obsługi serwisowej i posprzedażowej (obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna).
Organizując import z Dalekiego Wschodu warto dobrze się do niego przygotować, abyśmy nie mieli problemów czy to z produktami, czy też z kosztami, które będą wyższe niż uzyskiwane przychody z ich sprzedaży. Również takie kwestie jak obsługa posprzedażowa jest bardzo ważna, gdyż może ona wpływać na fakt, że cena produktu używanego będzie bardzo szybko spadała (brak gwarancji), czy też rynek będzie odrzucał produkt (na przykład gdy nie można go naprawić, względnie zakupić części zamienne).