Analiza ryzyka w firmie

Firmy stają w obliczu ryzyka biznesowego, gdy istnieje potencjalna niepewność co do strategii, zysków, zgodności, środowiska, zdrowia czy bezpieczeństwa. Ryzyka biznesowe mogą mieć wpływ na wyniki finansowe firmy i jej reputację wśród konsumentów, a plany zarządzania ryzykiem mogą pomóc złagodzić skutki wystąpienia różnych ryzyk.

W okresie ostatnich trzech lat wydaje się, że świat utknął w permanentnym kryzysie. Na początku była pandemia i załamanie łańcuchów dostaw, następnie pojawiła się wojną na Ukrainie wraz następnymi obawami i problemami. Wraz z wojną pojawił się problem z szalejącą inflacją oraz problem z bezpieczeństwem energetycznym.

Gdy prowadzimy małą lub średnią firmę, wyzwaniem jest zawsze zrównoważenie ryzyka i zysku. Przy braku ostrożności i wykorzystując każdą okazję, możemy wpaść w tarapaty lub ponieść znaczne straty. Dążenie do rozwoju jest pozytywnym nastawieniem, ale warto pamiętać o tych czynnikach w organizacji, które mogą stwarzać ryzyko. To, że w przeszłości firma osiągała same sukcesy nie oznacza, że automatycznie będzie tak samo w przyszłości. Im firma jest większa, im większe osiąga przychody, tym częściej i dokładniej analizowana jest przez konkurencję i ta sytuacja już stanowi sama w sobie ryzyko (wprowadza element niepewności co do podejmowanych działań).

Kalkulatory biznesowe

Oprócz wojny i pandemii coraz częściej pojawia się ryzyko związane z bezpieczeństwem cybernetycznym. O ile pierwsze dwa ryzyka są zdarzeniami losowymi na które firma ma niewielki wpływ, to kwestie związane z bezpieczeństwem cybernetycznym są zjawiskiem na które firma może się przygotować. Aktualnie zagrożenia IT przeważają nad obawami dotyczącymi zmian w otoczeniu gospodarczym.
Ponadto istotnym ryzykiem są również zmiany klimatyczne, które z jednej strony niosą ze sobą szereg zmian prawnych, a z drugiej strony to także kwestie związane ze wzrastającymi kosztami prowadzenia działalności, zmianami technologicznymi produktów i procesów, czy zmianami zwyczajów klientów.

Wśród ryzyk wymienianych przez przedsiębiorców warto również wymienić:
przerwa w działalności,
wojny handlowe,
cła,
sankcje gospodarcze,
zwiększona konkurencja,
stagnacja na rynku,
nowe technologie, takie jak IoT, blockchain i druk 3D,
– ryzyko wad jakościowych,
wady seryjne produktów,
klęski żywiołowe (powodzie i trzęsienia ziemi).

Analiza ryzyka

W ramach prowadzenia analizy ryzyk występujących w firmie warto wziąć pod uwagę:
1. Analiza procesów biznesów
Pierwszym krokiem do identyfikacji ryzyka biznesowego jest analiza procesów, wykorzystująca takie narzędzia jak analiz SWOT Na podstawie analizy SWOT firma jest w stanie zaproponować działania mające na celu wzmocnienie mocnych stron, przeciwdziałanie słabym stron, czy podjąć akcje w celu wykorzystanie szans.
2. Przeprowadzenie ankiet na różnych poziomach działalności
Poczynając od anonimowych ankiet wśród pracowników i kierownictwa firmy, a kończąc na klientach i dostawcach. Ankiety są w stanie pomóc w zidentyfikowaniu zagrożeń dla każdego obszaru biznesowego w firmie.
3. Analiza ryzyka w branży
Analiza branżowa może zostać zlecona firmie zewnętrznej lub wykonana własnymi siłami. Chodzi w niej o zidentyfikowanie mocnych i słabych stron firmy oraz ryzyk związanych z występującą konkurencją. Analiza może koncentrować się na produktach wytwarzanych przez konkurencję i/lub na kwestiach techniczno-finansowych działalności firmy.

Po zakończeniu procesu analizy ryzyka w firmie warto przygotować rejestr ryzyk, w którym każdemu ryzyku warto przypisać działania mające na celu optymalizację/poprawę sytuacji firmy (zawierający plan działania z osobami odpowiedzialnymi i z terminami realizacji).

Przygotowanie się na zagrożenia związanie z cyberprzestępczością i zagrożenia klimatyczne to kwestia przewagi konkurencyjnej i odporności gospodarczej firmy w czasach cyfryzacji i globalnego ocieplenia. Tak więc ryzyk tych nie można całkowicie zlikwidować, ale można próbować zminimalizować ich wpływ na działalność firmy.

Zapraszam do skorzystania z kalkulatora umożliwiającego porównanie firmy z konkurencją. Część z danych niezbędnych do przeprowadzenia takiej analizy możemy uzyskać z internetu, część z raportów rocznych firm. Im lepiej znamy plany konkurencji tym lepiej możemy zaplanować nasze działania na przyszłość.

Scroll to Top