Samochód w firmie

Komisja Europejska w 1995 roku opublikowała strategię ograniczania emisji CO2 z samochodów osobowych oraz zmniejszania średniego zużycia paliwa. Jego celem było osiągnięcie średniej emisji CO2 na poziomie 120 g/km (dla samochodów osobowych) do 2005 r. (najpóźniej w 2010 r.). Pierwszą klasą emisji była Euro 1, następnie Euro 2, Euro 3, a następnie norma Euro 4. Euro 5 zostało zastąpione przez Euro 6b na początku września 2015 roku.

Normy spalania

W 2017 roku producenci musieli zmienić sposób pomiaru średniego zużycia paliwa i emisji spalin. Od tego czasu zamiast procedury NEDC, wprowadzona została nowa procedura WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles), która stosowana na stanowiskach testowych, a proces RDE (Real Driving Emissions) na drogach. Testy WLTP są obowiązkowe dla normy Euro 6c od 1 września 2018 r

Dodatkowo dla wszystkich nowych samochodów sprzedawanych w Europie od stycznia 2020 roku obowiązuje norma emisji Euro 6D nakładająca na producentów obowiązek sprzedaży aut, w których średnia emisja CO2 na km wynosi nie więcej niż 95 g CO2/km.

W następnych latach norma emisji CO2 będzie jeszcze bardziej zaostrzana i tym samym naturalnym krokiem producentów samochodów będzie redukcja dostępnych na rynku samochodów z silnikiem spalinowym. W praktyce można zauważyć, że już dzisiaj w salonach samochodowych występuje ograniczona oferta samochodów z silnikami spalinowymi, które zastępowane są przez samochody hybrydowe, względnie samochody elektryczne.

Cele emisji CO2

Unia Europejska wyznaczyła cel redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 roku i tym samym w ramach realizacji tego celu Unia Europejska dąży do osiągnięcia co najmniej 50% udziału pojazdów elektrycznych.

Niewątpliwie samochody elektryczne powinny mieć niższe koszty utrzymania jeśli chodzi o serwisowanie i konserwację, z uwagi na budowę samochodu elektrycznego. Samochody elektryczne mają zdecydowanie mniej mniej ruchomych części, które nie wymagają stosowania wielu płynów eksploatacyjnych czy filtrów.

Natomiast koszty paliwa (energii elektrycznej) nie zawsze są niższe od paliw tradycyjnych (benzyna, olej napędowy). Gdy ładujemy samochód elektryczny za pomocą własnej ładowarki, wtedy możemy się spodziewać stosunkowo niskich kosztów, natomiast ładowanie samochodu na trasie może być naprawdę drogie (ultraszybkie ładowarki samochodów elektrycznych). Oczywiście szybkość ładowania samochodu ładowarką firmową lub domową jest zdecydowanie dłuższa i przede wszystkim zależy od dostępnego złącza AC w samochodzie. Tym samym przed zakupem samochodu elektrycznego warto sprawdzić jego podstawowe wyposażenie, w szczególności występujące w nim złącza do ładowania energia elektryczną prądu zmiennego AC (najczęściej ładowarki domowe lub firmowe) oraz DC (najczęściej ładowarki publiczne, bardzo szybkie).

Przy wymianie floty samochodów na elektryczne warto również pomyśleć o inwestycji w instalację fotowoltaiczną, która dodatkowo pozwoli na obniżenie kosztów energii elektrycznej, w tym również tej wykorzystywanej do ładowania samochodów elektrycznych w firmie.

Zapraszam do skorzystania z katalogu samochodów elektrycznych, przedstawiającego ponad 50 samochodów elektrycznych dostępnych na rynku:

Scroll to Top