Na konferencji ONZ w sprawie zmian klimatycznych – która miała miejsce w 2015 r – podjęto zobowiązanie o ograniczeniu globalnego ocieplenia znacznie poniżej 2°C. Aby osiągnąć ten cel musimy być neutralni pod względem emisji gazów cieplarnianych do roku 2050. Unia Europejska przyjęła, że do 2030 r. chciałaby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. (w porównaniu z 1990 r.) – tzw. Pakiet „Fit to 55„.
Europejska energetyka korzysta już z tzw. EU ETS (European Union Emissions Trading System) czyli z systemu handlu emisjami. W nadchodzących latach kolejne sektory przemysły będą objęte tym podatkiem w szczególności transport czy ogrzewanie budynków.
W latach 2021-2030 Polsce przypada średniorocznie 88,4 mln uprawnień na emisję CO2, które mogą być sprzedawane na giełdzie EEX w Lipsku. Jednocześnie firmy, w szczególności polskie elektrownie, muszą kupować uprawnienia CO2 w związku z prowadzoną przez nie działalnością wytwórczą energii elektrycznej.
Od 2027 roku również ogrzewanie oparte na paliwach kopalnych będzie obciążone kosztami uprawnień do emisji CO2, które można obliczyć przy pomocy poniższego kalkulatora:
Firmy wprowadzające do obrotu paliwa (takie jak olej opałowy, LPG, gaz ziemny, węgiel, benzyna i olej napędowy) będą musiały nabywać tzw. ?uprawnienia emisyjne? wraz z certyfikatami. Certyfikaty te opierają się na z góry ustalonym limicie emisji; ich liczba zmniejsza się z roku na rok. Certyfikaty na produkty ropopochodne muszą być nabywane przede wszystkim od producentów (np. rafinerii, elektrownie) i handlowców. Koszty tych uprawnień do emisji są przenoszone na użytkownika końcowego, tj. klientów indywidualnych i firm, w wyniku czego będą wzrastały ceny materiałów opałowych i paliw.
W dniu 1 stycznia 2020 r. weszło w życie Rozporządzenie (UE) 2019/631 określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Rozporządzenie określa cele w zakresie emisji CO2, które mają obowiązywać od 2020, 2025 i 2030 r., oraz zawiera mechanizm zachęcający do korzystania z pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych.
Rozporządzenie (UE) 2019/631 potwierdziło cele w zakresie emisji CO2 na poziomie:
-> Samochody osobowe: 95 g CO2/km
-> Samochody dostawcze: 147 g CO2/km
Rozporządzenie (UE) 2019/631 na lata 2025-2030 określa bardziej rygorystyczne cele w zakresie emisji CO2 dla całej floty UE, które zostały określone jako procentowa redukcja w stosunku do punktów wyjściowych z 2021 r, w szczególności:
-> Samochody osobowe : 15% zniżki od 2025 r. i 37,5% zniżki od 2030 r.
-> Samochody dostawcze: 15% zniżki od 2025 r. i 31% zniżki od 2030 r.
W przypadku podatku od emisji CO2 obowiązywać będą początkowo stałe ceny, aby gospodarka i konsumenci mogli stopniowo dostosowywać się do nowego systemu, a od 2027 roku przewidziano uwolnienie handlu uprawnieniami CO2
Poniższy kalkulator umożliwia obliczenie kosztów uprawnień do emisji dla paliw kopalnych jakimi są benzyna, ropa naftowa oraz gaz LPG –>> Kalkulator kosztów CO2
Dyrektywa 2010/75/EU w sprawie emisji przemysłowych (IED) obecnie wyklucza limity emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych (GHG), przez co nie wspiera działań UE w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Ale może się okazać, że również na producentów różnych dóbr i wyrobów zostanie nałożony dodatkowy podatek CO2 (po części producenci płacą obecnie pośrednio podatek CO2 kupując energię elektryczną, wykorzystywaną w procesach produkcyjnych).
Jednocześnie planowane jest również wprowadzenie dodatkowego mechanizmu dostosowania cen dla importerów różnych towarów. Oznacza to, że podatek od CO2 płacić będą nie tylko krajowi producenci, ale również importerzy, którzy sprowadzając towary spoza EU korzystają na tym (w szczególności ma obejmować żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, wodór, energia elektryczna).
Poniższy kalkulator pozwala na obliczenie szacunkowej wartość emisji CO2 związanej z działalnością biznesową firmy: